Sunday, December 19, 2010

ट्रैफिक व्यवस्था

These news which appear almost on every or alternate day attract the attention of every common man.

भोपाल में इस साल सड़क हादसों में हुई कुल 265 मौतों में 17 फीसदी मौत सड़क के अवरोधों से हुई है। 2 फीसदी हादसे वाहनों की तकनीकी खराबी के कारण हुए और 1.36 फीसदी हादसों के लिए सड़क पर पैदल चलने वाले जिम्मेदार रहे।

निजी कॉलेजों के 234 छात्रों ने सड़क दुर्घटनाओं में गंवाई जान

• दुर्घटनाओं में दो लोगों की चली गई जान

• एक साल में 40 इंजीनियरिंग छात्रों ने गंवाई सड़क हादसे में जान

• होम मिनिस्टर पी. चिदंबरम ने दिल्ली वासियों से ट्रैफिक रुल्स का पालन करने और दिल्ली को शहर को इंटरनेशनल लेवल पर पेश करने की हिदायत दी ।

.. are the results of increased traffic on roads leading to heavy traffic Jams.

Increased no. of high speed Motorcycles; being driven by young population; at times with more no. of people riding the Motorcycle. Uncontrolled & increased traffic on the roads is the result of Flouting of the traffic rules by the public in general, not following any traffic rule, not sharing responsibility, not having authorised and authentic driving license.

The present administration is also not serious to control or regulate traffic on regular basis, except for when any political functions take place, or controlling the movements at the time of VIP arrivals.

Hurdles or impediments created by the incomplete Infrastructure developments is again adding to the chaos and traffic jams

But have we ever thought what could be the possible solutions to the increasing traffic Jams. It is right time to address the increasing pressure of traffic on roads.

Dainik Bhaskar has published the following suggestions by some of the citizens:

 हेल्पलाइन बनाई जाए, जो हादसों के कारण जानकर उन्हें दुरुस्त करें।

 फ्लाइंग स्क्वॉड बनाएं, ताकि नियम तोड़ने वालों पर स्पॉट फाइन हो।

 वाहनों की चैकिंग की वीडियोग्राफी हो।

रफ्तार पर लगाम लगाएं।

 पुलिस पर राजनीतिक दबाव न हो।

 सड़कों के दोनों ओर से अतिक्रमण हटाएं।

 निर्माण एजेंसियां सुरक्षा नियमों का पालन करें।

 जागरुकता के लिए मोहल्लों में समिति बने।

 प्राथमिक कक्षाओं में ही मिले ट्रैफिक ज्ञान।

 रोटरी हटाकर स्टेच्यू पार्क में रखें प्रतिमाएं।

 अभिभावक, नाबालिग बच्चों को वाहन न दें।

बच्चों को ट्रैफिक के संस्कार देने की जरूरत है, ताकि वे सड़क पर चलते हुए संस्कारित रहे। दूसरे वाहन चालकों का सम्मान करें और संयमित गति से चलें। ट्रैफिक नियमों का पालन करना अपना कर्तव्य समझें, तभी हमारी आने वाली पीढ़ी सड़कों पर महफूज रह सकेगी। “

Apart from above suggestions by DB I also suggest that the Traffic personnel should implement traffic rules strictly.

Punitive action against the defaulters is a must. Broadening of the road work by BRTS should be expedited.

Actions for removing of the rotary at the crossings should be a welcome suggestion and politicisation of the same be stopped forthwith.

Constructions of Flyovers by implementing agencies will also help in tiding over the Traffic rules.

Since charity begins at home my appeal to one and all is to follow traffic rules sincerely.

We all should take a pledge for implementing Traffic rules sincerely

2 comments:

अरूण अर्णव खरे said...

if concerned authorities act as per your suggestions, there will be a rapid imrovement in the existing traffic irregularites.

Rakesh Khare Blogs said...

What will happen when traffic chaos like Monday happens. See the link http://rakeshkhareblogs.blogspot.com/2010/12/trafficchaos-farmers-strike.html